ThereseStrid

B 12

Fick samtal från min läkare förut och hon sa att jag har brist på B 12 så jag började googla de och så jävla nojjig jag är så tror jag att jag är skit sjuk nu! Ha ha ha..

Varför får man B12-brist?

Brist på vitamin B12 beror vanligtvis på att tarmen inte kan absorbera (suga upp) tillräckligt med detta från kosten. Det vanligaste skälet till detta är brist på ämnet intrinsic factor (IF), som bildas i magsäckens slemhinna, eller försämrad absorption av B12-IF-komplexet i tunntarmen. B12 brist är relativt vanligt hos äldre.

Orsakerna till B12 brist kan vara flera:

  • Atrofi (tillbakabildning) i magsäcken av de celler, som bildar IF.
  • Resektion av magsäcken (delar av magsäcken har opererats bort) så att de IF-producerande cellerna blivit för få.
  • Vissa tunntarmssjukdomar eller tunntarmsresektion kan medföra att tunntarmen inte kan ta upp vitamin B12-IF-komplexet.
  • Kosthållning som är fattig på kött, fisk och mjölk (vegankost).

Vilka är symtomen vid brist på vitamin B12?

Symptomen kommer ofta smygande, de första är ofta trötthet, svaghet och yrsel. Vid blodbrist uppträder andnöd och hjärtklappning vid kroppsansträngning. Vid mera uttalad blodbrist uppträder kärlkramp, och smärtor i benen (claudicatio intermittens) lättare hos patienter med dessa tillstånd.

Vitamin B12 är också viktigt för nervsystemet. Brist på vitamin B12 kan därför även ge påverkan på nervsystemet, hos en del personer kan symptom från nervsystemet uppträda innan blodbrist har utvecklats, till exempel:

  • Försämrad känsel, nedsatt vibrationssinne, stickningar, pirrningar framför allt i händer och fötter.
  • Svårigheter med gång och balans.
  • Psykiska symptom, som försämrat minne, depression och demens.

Dessutom finns en del symptom från mag-tarmkanalen, vilka är typiska för vitamin B12-brist och som man bör vara uppmärksam på:

  • Röd, irriterad tunga.
  • Illamående, matleda, diarré.

Vad kan jag göra för att undvika B12-brist?

  • Äta en allsidig kost.
  • Vara uppmärksam på om andra i familjen har B12-brist.
  • Regelbundna kontroller efter mag- eller tunntarmsoperation.

Nu är det ju så att jag inte äter så mycket kött eller fisk och dricker inte så mycket mjölk heller så om jag bara börjar göra det så tror jag att det skulle bli mycket bättre! :)
Men Dante frågade mig om jag skulle få sprutor i rumpan nu och att det är många knarkare/alkoholister som får såna sprutor! Tack för infon nu blev jag genast mindre nojjig! Haha!

Annars såg mina värden bra ut och de var skönt att höra!
Bara sömn och matvanor blir bättre så mår jag nog fan så mycket bättre!
Längtar till lön så jag kan handla all mat jag bara vill! Lite knapert med pengar nu och köper bara de nödvändigaste! :P Jag tycker mat är så jävla tråkigt och gillar verkligen inte att äta själv och då slipper jag hellre att äta överhuvudtaget. Jag äter när jag behöver det men kanske får börja tänka på att äta kött och fisk och dricka mjölk då :)

Igår åkte jag upp till syster i Sunne och hälsade på. Charlie berättade då att han hade en tjej, så jäkla go 10 år och berättar att han ska få en puss av tjejen imorgon för idag hade hon inte tid för hon skulle med bussen :) Å han verkade så glad, det var skoj att lyssna på :)
Han säger ju såna roliga grejer ibland! Så jäkla lill-gammal! :)
Inte ofta jag träffar honom 4 gånger på en vecka men nu blir det så då är det lite roligare att ses när man har lite bättre koll på han :)
Sen ska de bli skoj att träffa Becca på jul oxå! :) Se hur hon har det. Robban träffar jag ju titt som tätt när jag jobbar i Sunne så han har jag koll på iallafall :)
Nej nu får jag nog dra till Maxi och handla lite så jag får i mig lite B 12 då!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: