ThereseStrid

Aspergers syndrom

Kännetecken 

Kognitiva svårigheter:

  • Begränsad förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation.
  • Begränsad förmåga till ömsesidig dialog, vilket kan beskrivas som svårigheter att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna.
  • Svårt med planering och organisering av tillvaron (behov av rutiner).
  • Begränsade eller enformiga intressen.
  • Fixeringar och låsningar i beteendet.
  • Konkret tänkande; uppfattar saker bokstavligt.
  • Problem med tidsuppfattning.

Styrkor:

  • Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar
  • Bra tålamod för specialområdena
  • Informationsinsamling
  • Starkt logiskt tänkande
  • Mönsteridentifiering
  • Problemlösning
  • Målmedvetenhet och envishet

Övrigt:

  • Intensitet i sysselsättningar över vad som ofta uppfattas som normalt



    Det är nog som syrran att jag har nog någon diagnos, känner igen mig i sjukt många av dessa kännetecken, men är dock inte utredd och tror inte jag skulle klassas som någon som har asperger.
    Men tror att det är fler och fler i dag som känner igen sig oxå. Eller har jag fel?
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: