ThereseStrid

Hur länge kan man ha dåligt samvete?

Jag har dåligt samvete för mycket och för ofta och alldelse för lääänge.

Vissa gånger kan jag komma på saker som hände för kanske 5-10 år sen och får panik och dåligt samvete över nåt. Det kan va allt från att jag har haft sönder en sak för någon till att jag har slagit till någon. Jag får dåligt samvete för precis vad som helst!
Hur länge är det normalt att känna skuld eller ånger för vissa saker?
Jag kommer nog vara den där som ligger och vrider och vänder på mig i graven den dagen jag är död för jag har dåligt samvete för saker som jag har gjort som är dåliga.
Jag skäms för saker som jag har sagt ibland så lång tid efteråt att jag nästa bara vill spy. Det behöver inte ens vara dumma grejer utan bara pinsamma, att jag har sagt fel eller kallat någon för fel namn eller nåt sånt. Det kan hänga över mig i flera år och jag kommer på det i bland och får panikkänslor.
Jag måste ju ha något fel på mig känns det som för det är väl inte normalt att känna så?
Ånger är det värsta av allt, jag går och ältar och ältar och ältar hur länge som helst, varför gjorde jag inte så, varför gjorde jag inte si. Fy fan!
Det som jag ligger och grubblar på är inte bra för mig känns det som, dessa jävla hjärnspöken.
Och något som gör mig så jävla rädd är att jag mår fan bra när jag har druckigt lite alkohol och bara kan somna utan problem utan att behöva tänka! Men då blir det 7 gånger värre dagen efter istället så man vet inte vart man ska ta vägen och kroppen bara vänder sig ut och in.
Nej man kanske skulle gå till en hjärnskrynklare och prata ut om alla sina problem för att slippa sitta och grubbla så mycket.
Jag ser inte psykologer som något negativt utan kanske någon som kan få en att komma vidare. Ett steg längre.


Men mycket av allt jag tänker på kan man skratta gött åt oxå som tur är! :)

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 cathrin
skriven :

att känna att du vill prata med någon är bra bra. då tycker jag verkligen du ska beställa en tid genast. du har nog mkt som du behöve få ur dig.

2 Therese
skriven :

Ja jag tror oxå det. Vore skönt att få testa prata med någon, har ju inte pratat av mig sen jag var liten med någon sån så de kan nog va nyttigt att testa :)