ThereseStrid

Fantomsmärtor?!

Igår prata jag med John i telefon, han säger då att han har en riktigt illa huvudvärk och att han får det ibland.
Jag får ju alltid för mig det värsta så jag säger att han kanske har en tumör i huvudet.
Men eftersom han är likdan så hade han faktiskt redan vart hos doktorn med det problemet, han hade ingen tumör då som tur var! :)
Han hade gjort massa tester och röngten men de hade inte hittat nåt så de kunde inte hjälp han på nåt sätt.
Men han hade tydligen suttit och kollat runt på nätet och hittat själv vad det är för fel han har och när han sa det så trodde jag han skämta och börja skratta åt han!
Men efter att ha läst igenom själv så trodde jag faktiskt på han!
Självmordshuvudvärk är nåt som inte jag vill ha iallafall!
Här får ni läsa själva om de!
 
Hortons huvudvärk (eng. cluster headache) är en sjukdom som innebär återkommande attacker av mycket svår huvudvärk. Sjukdomen påminner på många sätt om migrän, men det rör sig i själva verket om två olika sjukdomar. Sjukdomen är ovanlig och mindre än en promille av befolkningen drabbas (cirka 0,1%). De flesta, åtta av tio, som drabbas är män. Flertalet är rökare. Sjukdomen brukar debutera i tjugo- till trettioårsåldern och upphör oftast i sextiofemårsåldern. Exakt vad som orsakar sjukdomen är ännu inte helt känt. Vad man vet är att under en attack är hypotalamus aktiv, den del av hjärnan som styr bland annat dygnsrytmen. Under anfallet sväller även blodkärl upp bakom det öga där smärtan sitter och skapar en kraftig svullnad.
 
Symtom: Sjukdomen yttrar sig genom attacker av mycket svår huvudvärk som är återkommande under perioder från en vecka upp till några månader (därav det engelska namnet cluster headache). Perioderna kommer ofta via samma tid på året, ofta under hösten eller våren. Under en sådan period drabbas patienten av anfall från varannan dag upp till flera gånger per dygn. Värken återkommer inte sällan samma tidpunkt på dygnet, ofta nattetid när patienten sover. Det är oftast under just REM-sömnen som ett anfall börjar. Smärtan är så intensiv att patienten väcks med ett ryck ur sin sömn. Anfallen kan dock även komma när patienten är vaken. Huvudvärken utvecklas snabbt och varar från femton minuter upp till flera timmar, men väldigt sällan längre än ett par dagar. Eftersom anfallen ofta kommer när den drabbade sover och väcker denne ur sin sömn, blir patienten fort både fysiskt och psykiskt utmattad. Förutom smärtan kan en del andra symptom uppstå under en attack så som oroskänsla och rastlöshet, svettningar i ansiktet, rodnad i ögat och hängande ögonlock, nästäppa, rinnande näsa och öga.
 
All fakta är tagen från Wikipedia :)
 
Tur att han har nåt att se fram emot iallafall sa jag tröstande, det kan ju ge sig på han om ca 40 år ;)
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: